Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(92)
Forma i typ
Książki
(87)
Publikacje promocyjne
(16)
Albumy i książki artystyczne
(9)
Publikacje popularnonaukowe
(5)
Czasopisma
(3)
Publikacje dydaktyczne
(3)
Druki ulotne
(1)
Filmy i seriale
(1)
Grafiki
(1)
Rejestracje audio i wideo
(1)
Dostępność
dostępne
(87)
tylko na miejscu
(1)
wypożyczone
(1)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(89)
Czytelnia
(1)
Autor
MacBride Anda
(24)
Waniek Karol
(14)
Potocka Maria Anna (1950- )
(10)
Jałowik Delfina (1986- )
(8)
Banks Lillian
(6)
Łopatka Paweł (tłumacz)
(6)
Kozioł Monika (historyk sztuki)
(5)
Sobczyk Martyna (historyk sztuki)
(5)
Wolna-Nocoń Anna
(5)
Potocka Maria Anna (1950-)
(4)
Białkowski Łukasz (1981-)
(3)
Brand William (1953- )
(3)
Chrobak Józef (1948-2015)
(3)
Monkiewicz Dorota (1961- )
(3)
Monkiewicz Dorota (1961-)
(3)
Ostrowska Barbara (1950- )
(3)
Sachar Agnieszka
(3)
Serafinowicz Sylwia
(3)
Bednarski Krzysztof M. (1953- )
(2)
Czerska Karolina
(2)
Dawidek Gryglicka Małgorzata (1976- .)
(2)
Gauger Soren A. (1975-)
(2)
Gorgoń Alicja
(2)
Heisse Ulrich
(2)
Jałowik Delfina (1986-)
(2)
Kozioł Monika historyk sztuki
(2)
Kuśnierz Małgorzata (1983- )
(2)
Markowska Anna (1962- )
(2)
Piekarska Delfina (1986-)
(2)
Zoń Aleksandra
(2)
Łopatka Paweł
(2)
Adam Georgina
(1)
Adler Laure (1950-)
(1)
András Edit (1953- )
(1)
Antosz Jan Stanisław (1949-2004)
(1)
Banksy (1974- )
(1)
Baran Bogdan (1952-)
(1)
Baraniewski Waldemar (1953- )
(1)
Bauman Zygmunt (1925-2017)
(1)
Baworowska Barbara
(1)
Bałka Mirosław (1958- )
(1)
Belting Hans (1935- .)
(1)
Benedyktowicz Zbigniew
(1)
Berković Janet (1956- )
(1)
Beskid Vladimír (1962- )
(1)
Biard Ida
(1)
Biasi Alberto (1937- )
(1)
Białkowski Łukasz (1981- )
(1)
Bieniek Michał
(1)
Blamowski Piotr (1966- )
(1)
Borowiec Anna (1980- )
(1)
Bourriaud Nicolas (1965-)
(1)
Bożek Paulina
(1)
Brand William (1953-)
(1)
Branicka Monika
(1)
Branicka Monika (1974-)
(1)
Brereton Kurt (1955- )
(1)
Brus Günter (1938- .)
(1)
Carroll Noël (1947- )
(1)
Ceska Christophe
(1)
Cheetham Joanna
(1)
Chelkowski Jakub
(1)
Chełkowski Jakub
(1)
Chierowska Katarzyna (1953- )
(1)
Ciastoń Agata
(1)
Czerner Dorota (1966- )
(1)
Czerni Krystyna (1957-)
(1)
Czubak Bożena
(1)
Dabernig Josef (1956- )
(1)
Dawidek Gryglicka Małgorzata (1976-)
(1)
Deleixhe Thibault
(1)
Demarco Richard (1930- )
(1)
Denegri Ješa (1936- )
(1)
Domanowska Eulalia (1960- )
(1)
Drozdowski Krzysztof Jan
(1)
Druml Christiane
(1)
Drągowska Magdalena (1977-)
(1)
Dudešek Karel
(1)
Dziamski Grzegorz (1955- )
(1)
Długosz Alina
(1)
Fekser Betina
(1)
Fowkes Maja
(1)
Fowkes Reuben
(1)
Franke Herbert W. (1927- )
(1)
Galeta Ivan Ladislav (1947- )
(1)
Geppert Anna
(1)
Geppert Zbigniew (1934-1982.)
(1)
Gerz Jochen (1940- .)
(1)
Gerz Jochen (1940-)
(1)
Grodzka Anna (1954- .)
(1)
Grulkowski Jarosław (1983- )
(1)
Grymek Mateusz (1992- )
(1)
Guretzki-Bilu Miriam
(1)
Guzek Łukasz (1962- )
(1)
Głogoczowski Jan
(1)
Haake Michał
(1)
Habrat Bogusław
(1)
Helman Marek
(1)
Herbut Anna (1983-)
(1)
Hermansdorfer Mariusz (1940-2018)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(88)
2000 - 2009
(1)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(13)
Kraj wydania
Polska
(92)
Niemcy
(1)
Czechy
(1)
Język
polski
(92)
Temat
Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK (Kraków)
(37)
Wystawy sztuki
(33)
Sztuka
(28)
Muzeum Współczesne (Wrocław)
(16)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(6)
Sztuka polska
(6)
Katalog wystawy
(5)
Tematy i motywy
(5)
Sztuka konceptualna
(4)
Wideo-art
(4)
Artyści
(3)
Holokaust
(3)
Muzeum Sztuki Współczesnej (Kraków)
(3)
Promocja kultury
(3)
Targi i wystawy
(3)
Asamblaż
(2)
Auschwitz-Birkenau (niemiecki obóz koncentracyjny)
(2)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(2)
Fotografia polska
(2)
Galerie sztuki
(2)
Historia
(2)
II wojna światowa (1939-1945)
(2)
Sport
(2)
Sztuka kontekstualna
(2)
Wystawiennictwo
(2)
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
(2)
Zbiory muzealne
(2)
Abstrakcjonizm
(1)
Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki (Kraków)
(1)
Akademie sztuk pięknych
(1)
Akcjonizm wiedeński
(1)
Althamer, Paweł (1967- )
(1)
Arteterapia
(1)
Artyści rosyjscy
(1)
Atelier 340 Muzeum
(1)
Beaudry, Charlotte (1968- )
(1)
Bednarski, Krzysztof M. (1953- )
(1)
Beuys, Joseph (1921-1986)
(1)
Borcz, Rafał 1973
(1)
Bujnowski, Rafał 1974
(1)
Centrum Kultury (Koszyce)
(1)
Centrum Rzeźby Polskiej (Orońsko)
(1)
Choroby psychosomatyczne
(1)
Ciecierski, Tomasz (1945- )
(1)
Cohen, Jeanine (1951- )
(1)
Cragg, Tony (1949- )
(1)
Cykle fotograficzne
(1)
Dabernig, Josef (1956- )
(1)
Demarco, Richard (1930- )
(1)
Demko, Iwona 1974
(1)
Deskur, Marta 1962
(1)
Dolnośląskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych (Wrocław)
(1)
Dr. Lakra (1972- )
(1)
Drożyńska, Monika 1979
(1)
Dróżdż, Stanisław (1939-2009)
(1)
Dróżdż, Stanisław 1939-2009
(1)
Dwurnik, Edward (1943-2018)
(1)
Dwurnik, Pola (1979- )
(1)
Dziadkiewicz, Roman 1972
(1)
Dąbrowska-Wojciechowska, Danuta
(1)
Ekonomia
(1)
Ekspresjonizm
(1)
Esej
(1)
Estetyka
(1)
Estetyka relacyjna
(1)
Eva & Adele
(1)
Fernandez, Javier 1942
(1)
Film amerykański
(1)
Film austriacki
(1)
Film dokumentalny
(1)
Fluxus
(1)
Fotografia
(1)
Fotografia amerykańska
(1)
Fotografia dokumentalna
(1)
Fotografie
(1)
Galeria Akumulatory 2 (Poznań)
(1)
Galeria Miejska BWA (Bydgoszcz)
(1)
Galeria Permafo (Wrocław)
(1)
Galeria Sztuki Współczesnej BWA (Katowice)
(1)
Galeria odNOWA (Poznań)
(1)
Geppert, Zbigniew (1934-1982)
(1)
Grabowski, Arti 1977
(1)
Grafika polska
(1)
Grulkowski, Jarosław (1983- )
(1)
Grupa Ładnie
(1)
Handel dziełami sztuki
(1)
Hasior, Władysław (1928-1999)
(1)
Heiliger, Bernhard 1915-1995
(1)
Historycy sztuki
(1)
Hölzel, Adolf 1853-1934
(1)
Inscenizacja
(1)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(1)
Jannicke Laker - Grenzsituationen
(1)
Jasielski, Przemysław (1970- )
(1)
Kantor, Tadeusz (1915-1990)
(1)
Kapitalizm
(1)
Karpowicz, Joanna 1976
(1)
Kintera, Krištof. 1973
(1)
Kisseleva, Olga (1965- )
(1)
Kmieć, Ziemowit 1977
(1)
Temat: dzieło
Factory 2 (widowisko)
(1)
Temat: czas
2001-
(49)
1901-2000
(29)
1945-1989
(18)
1989-2000
(13)
2001-0
(4)
1918-1939
(3)
1939-1945
(3)
2000-2024
(3)
1801-1900
(2)
1901-
(2)
Temat: miejsce
Kraków (woj. małopolskie)
(27)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(17)
Polska
(3)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(3)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(2)
Bochum (Niemcy)
(1)
Bruksela (Belgia)
(1)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Katowice (woj. śląskie)
(1)
Koszyce (Słowacja)
(1)
Linz (Austria)
(1)
Niemcy
(1)
Norwegia
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Rosja
(1)
Solingen (Niemcy)
(1)
Słowacja
(1)
Wielka Brytania
(1)
Zagrzeb (Chorwacja)
(1)
Gatunek
Katalog wystawy
(48)
Sztuka polska
(11)
Publikacja bogato ilustrowana
(9)
Malarstwo polskie
(8)
Ćwiczenia i zadania
(8)
Wydawnictwa popularne
(7)
Broszura
(4)
Grafika polska
(4)
Fotografia polska
(2)
Katalog zbiorów
(2)
Katalogi wystaw
(2)
Opracowanie
(2)
Sztuka chorwacka
(2)
Sztuka niemiecka
(2)
Akwarela
(1)
Album
(1)
Asamblaż
(1)
Biografia
(1)
Film
(1)
Film krótkometrażowy
(1)
Film polski
(1)
Fotografia węgierska
(1)
Fotografie
(1)
Grafika żydowska
(1)
Kalendarium
(1)
Katalogi twórczości
(1)
Kolaż
(1)
Malarstwo angielskie
(1)
Malarstwo austriackie
(1)
Malarstwo węgierskie
(1)
Malarstwo żydowskie
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Muzyka polska
(1)
Poezja czeska
(1)
Rejestracja filmowa
(1)
Rysunek gwaszem
(1)
Rysunek polski
(1)
Rysunek węgierski
(1)
Rzeźba
(1)
Rzeźba angielska
(1)
Rzeźba austriacka
(1)
Rzeźba polska
(1)
Rzeźba szwajcarska
(1)
Sztuka angielska
(1)
Sztuka belgijska
(1)
Sztuka czeska
(1)
Sztuka europejska
(1)
Sztuka meksykańska
(1)
Twórczość chorych i niepełnosprawnych
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(27)
Historia
(5)
1901-2000
(1)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
92 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Tytuł wystawy „Awangarda nie biła braw” wziął się ze wspomnienia Romualda Kutery dotyczącego żywej reakcji Josepha Kosutha na widok jego pracy zatytułowanej „Publikacja”, 1973. Amerykański artysta miał okazję zobaczyć ją dzięki Annie Kuterze w Toronto w 1975 roku podczas seminarium dotyczącego sztuki kontekstualnej. Kutera był zaskoczony spontanicznością Kosutha, która kłóciła się z jego wyobrażeniem o awangardzie tworzącej analityczne, wysublimowane prace. Niezwykle bogate archiwa twórców Galerii Sztuki Najnowszej pozwolą odtworzyć na wystawie wydarzenia z nią związane, ich międzynarodowy kontekst, oraz przedstawić szeroką panoramę zainteresowań jej twórców, które do tej pory nie doczekały się gruntownego opracowania.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 417 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa „Nowa sztuka dla nowego społeczeństwa” prezentuje prace 77 artystów chorwackich powstałe w różnych technikach: obrazy, grafiki, obiekty, instalacje, fotografie, dokumentacja fotograficzna i audiowizualna. Wystawa przygotowana we współpracy z Muzeum Sztuki Współczesnej w Zagrzebiu wydobywa te kierunki, ruchy i zjawiska artystyczne, które prezentują powojenną chorwacką neoawangardę w linii nurtu neokonstuktywistycznego, która była obecna w Zagrzebiu od lat 50. XX wieku, a szczyt jej rozwoju przypadał na lata 1961 do 1973, gdy miały miejsce międzynarodowe wystawy ruchu „Nove tendencije” (Nowe tendencje). Wraz z przeglądem prac, które reprezentują te zjawiska, pokazane zostaną także prace artystów współczesnych, którzy są kontynuatorami tych poetyk, czy też skupiają się na poszukiwaniach wizualnych, interaktywnych, komputerowo generowanych instalacjach i sztuce mediów, a także poszerzeniu pojęcia sztuki przy zastosowaniu współczesnych technologii i nauki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne N.15 [Wypożyczalnia], Dublety 318 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa „Miękkie kody. Tendencje konceptualne w sztuce słowackiej” skupia się na jednej z kluczowych tendencji słowackiej sztuki współczesnej i nowoczesnej – działaniach konceptualnych i postkonceptualnych na przestrzeni ostatnich pięciu dekad w sztuce wizualnej na Słowacji, począwszy od lat 60. do współczesności.
Radykalna zmiana w rozwoju sztuki słowackiej przyszła w połowie lat 60. (konceptualizm, sztuka ziemi, sztuka tekstu, manifestacje, performance, fotodokumentacja). Nurt konceptualny, który pojawił się na Słowacji w latach 60., formułował bardzo radykalną krytykę obrazu. Wystawa prezentować będzie silny wpływ nowych pomysłów, nowych nieikonicznych postaw, odkrywających nowe sposoby kodowania, nowe obszary mediów i intermediów, z których wyłania się nowa sztuka i nowy język antysztuki.
Jednocześnie ujawniać będzie także różne polityczne i społeczne konteksty, w jakich pojawiła się sztuka konceptualna w poprzednim ustroju (jako alternatywna, nieoficjalna scena) oraz ukazywać kontynuację i redefinicję tej postawy po politycznej zmianie po roku 1989.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne M.25 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa chorwackiego artysty Vlado Martka, poświęcona będzie poetyckim eksperymentom artysty, dla którego poezja stanowi istotny punkt wyjścia w odkrywaniu nieskończonego potencjału języka w sztukach wizualnych. Vlado Martek, artysta urodzony w Zagrzebiu, który studiował na tamtejszym uniwersytecie literaturę i filozofię, porzucił pisanie tradycyjnej poezji na rzecz sztuk wizualnych w roku 1974. W latach 1975 – 1978 był członkiem nieformalnej Grupy Sześciu Autorów (Grupe Šestorice Autora / Group of Six Authors), co wpłynęło znacząco na ukształtowanie się jego koncepcji „przed-poezji”. To kluczowa teoria dla całej twórczości Martka, który w jednej ze swoich najważniejszych prac, stworzonej z fragmentów przepołowionych ołówków, zadeklaruje: „Nie jestem poetą, bo gdybym chciał, mógłbym nim być” (I’m not a poet because if I want I could be, 1982). Od połowy lat 70. Martek zaczął łączyć w swojej twórczości działalność poetycką i artystyczną, penetrując pogranicza języka i wizualności, eksplorując naturę i materię słowa, czy też badając sposoby powstawania/tworzenia (się) sensów. Artysta nieustająco przekraczał granice, sytuując swoją twórczość w przestrzeni „pomiędzy”, pozostawiając dzieło w procesie „powstawania”, który jest dla niego ważniejszy niż efekt finalny – zamknięta i spójna kompozycja.
Na wystawie zaprezentowane zostaną prace, w których artysta w rożny sposób dociera do granic języka, podejmując dialog z tradycją poezji, w tym także poezji wizualnej (Apollinaire, Mallarme, Baudelaire, Majakowski), tworząc obiekty poetyckie (poetski objekti), przed-poezję, książki artystyczne (autorske knjige), samizdaty, mapy geograficzne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Mar.5 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Par.6 (r.) [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
HONKY to artystyczna książka Piotra Skiby, wrocławskiego twórcy, który od kilku lat konsekwentnie studiuje problem agresji, niepokoju i emocji, które budzi w nas inność. Publikacja przedstawia artystę oraz jego ostatnie projekty, które prezentowane były między innymi w Muzeum Współczesnym Wrocław (Vulgar Display of Power, 21.11.13–5.01.14) oraz w Whitebox Art Center w Nowym Jorku (HONKY, czerwiec 2014). W HONKY znalazły się teksty Doroty Czerner, Piotra Stasiowskiego i Dariusa Jamesa, które omawiając twórczość artysty, między innymi poruszają problematykę wciąż mało w Polsce dyskutowanego tematu bezdomności oraz rasizmu, przyglądając się ich konsekwencjom społecznych i emocjonalnym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Ski.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zbigniew Geppert był artystą utalentowanym w wielu dziedzinach. Zdobywał nagrody i osiągał sukcesy w projektowaniu form przemysłowych i projektów graficznych . Pisał ciekawe utwory literackie i rysował oryginalne komiksy. Wszystkie te prace świadczą o bardzo wysokim poziomie polskiego wzornictwa w tamtych latach. Jednakże Zbigniew Geppert jest dla nas przede wszystkim ważny jako autor swojej życiowej koncepcji cub’artu, w ramach której stworzył ok. 130 obrazów. Pomimo wysokich walorów estetycznych i dekoracyjnych cub’art nie był malarstwem, lecz ilustracją pewnej idei przestrzennego zorganizowania otaczającego nas świata. Rygoryzm i idealizm tej koncepcji łączy Zbigniewa Gepperta z wieloma przedstawicielami konstruktywistycznej awangardy.
Katalog towarzyszy wystawie "Konstruktywizm to problem, a nie estetyka" Zbigniew Geppert(1934-1982).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Gep.2 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Romuald Kutera należy do pokolenia artystów debiutujących we Wrocławiu w katach 70. i współtworzących otwarty, nowoczesny charakter miasta przybyszów, które po II Wojnie Światowej znalazło się w granicach Polski i wymieniło całkowicie swoich mieszkańców. Młode pokolenie z impetem zerwało konserwatyzm generacji osadników, którzy powielali przedwojenne wzory, by poczuć się choć trochę domowo i swojsko wśród ruin i obcych murów. Młodzi nie odnosili się do dawnego życia; urodzeni na polskim Dolnym Śląsku nie znali innej rzeczywistości, a wspomnienia rodziców wydawały się niezwykle odległe od tego co dzieje się dziś i będzie działo się jutro. (Anna Markowska) Pod redakcją prof. Anny Markowskiej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Kut.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zastęp białych figur z polietylenu został wyprodukowany pod kierunkiem Pawła Althamera w Deutsche Guggenheim w Berlinie na przełomie 2011 i 2012 roku. Do Wrocławia przybyło ich 38 – wszystkie są wizerunkami osób, które odwiedziły Deutsche Guggenheim, zdecydowały się uczestniczyć w projekcie „Almech” i zgodziły się na wykonanie odlewu twarzy. Grupa białych kosmitów wylądowała w schronie przeciwlotniczym z czasów II wojny światowej.
Paweł Althamer otrzymał prestiżową nagrodę Kairos ( znaną dawniej pod nazwą Nagrody Herdera), która przyznawana jest wyróżniającym się twórcom i naukowcom przez Fundację Alfreda Toepfera od 1964 r. Artysta został doceniony za swoje społecznie zaangażowane „pytania o partycypację, sprawiedliwość i pole manewru jednostki”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Alt.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
„Czarna wiosna.” poświęcona jest emocjom, jakie mogą zaistnieć w sytuacji represyjnej, zdeterminowanej przez system społeczno-polityczny. Emocjom, które wynikają z niepokoju, ale jednocześnie są wyrazem poszukiwań własnego potencjału w mierzeniu się z rzeczywistością. Jej tłem są lata 80. XX wieku, a punktem wyjścia muzyka z Wrocławia. Wrocławska scena muzyczna z tamtego czasu jest zjawiskiem niejednorodnym. Jej początek sięga końca lat 70., kiedy powstają pierwsze punkrockowe grupy, niemniej to następna dekada przynosi różnorodność stylistyczną (punk, reggae, nowa fala), eksperymenty oraz działania łączące muzykę i sztukę. To wówczas, na pograniczu gatunków, zrodziła się żywa kultura, która stworzyła szersze alternatywne środowisko, będące symptomatycznym dla okresu schyłku epoki komunizmu w Polsce. Sytuacja po 1981 roku – wydarzenia polityczne, niepokoje społeczne i kulturowe – wpłynęła na krystalizację działań alternatywnych odznaczających się nieufnością wobec istniejącego świata, kontestując jego instytucje. Sztuka i muzyka stały się energią, która scalała ludzi, kreowała więzi, manifestowała emancypację i bunt. Wrocławska niezależna scena muzyczna lat 80. jest zjawiskiem, którego potencjał nie do końca został wykorzystany i opracowany. Być może jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest trudne do zaszufladkowania zróżnicowanie stylów muzycznych jakie się na nią składały, jak również jej interdyscyplinarność związana z wchodzeniem w świat sztuk wizualnych. Kolejnym aspektem, który składa się na jej „niewidoczność” w powszechnej świadomości, to brak wydawnictw płytowych dokumentujących działalność twórców tamtego czasu. Na wystawie prezentowane są materiały archiwalne, dokumentację fotograficzną, nagrania audio i filmowe związane z najważniejszymi zespołami i twórcami sceny. Zderzamy je z pracami artystów wizualnych debiutujących i działających w tamtym okresie, jak również twórcami młodszego pokolenia. W obrębie prezentacji ważny trzon stanowią obiekty z kolekcji Muzeum Współczesnego Wrocław oraz Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Tytuł wystawy jest odwołaniem do wiersza Antoniego Słonimskiego, będącego rozrachunkiem poety z mitami związanymi z odzyskaniem niepodległości przez Polskę w 1918 roku. „Czarna wiosna” to utwór na wskroś pacyfistyczny i humanistyczny, niemniej niepozbawiony rewolucyjnych wizji. Jednocześnie pełen jest witalizmu i nadziei, ale przepełnia go także pesymizm i gorycz. Ta dwuznaczność podkreślona jest w tytule mającym formę oksymoronu. W kontekście wystawy zwrot ten nabiera specyficznego znaczenia. Jego niejednorodność oddaje nastrój dekady lat 80. pełnej zmiennych emocji: od niepokoju i bezsilności, poprzez konspirację i bunt, do karnawalizacji i ludyczności postaw. „Czarna wiosna” to również swoista parafraza głoszonego przez subkulturę punkową hasła „no future”. Artyści i autorzy dokumentacji: Karolina Balcer, Dariusz Brygier, Piotr Bujak, Ewa Ciepielewska, Czesław K. Czajkowski, Paweł Czepułkowski, Norbert Delman, Tomasz Domański, Ryszard Gajewski, Galeria Entropia (Alicja Jodko, Mariusz Jodko, Andrzej Rerak), Andrzej Głuszek, Jerzy Głuszek, Artur „Gouy” Gołacki, Ryszard Grzyb, Jacek „Ponton” Jankowski, Paweł Jarodzki, Mirosław Emil Koch, Barbara Konopka, Jerzy Kosałka, Paweł Kowzan, Zofia Kulik, Zbigniew Libera, LUXUS (Ewa Ciepielewska, Jacek „Ponton” Jankowski, Artur „Gouy” Gołacki, Bożena Grzyb-Jarodzka, Paweł Jarodzki, Jerzy Kosałka, Szymon Lubiński, Małgorzata Plata, Stanisław Sielicki), Jarosław Modzelewski, N.A.O. Sternenhoch, Jacek Niegoda, Pomarańczowa Alternatywa, Yola Ponton, Józef Robakowski, Andrzej Rogowski, Wilhelm Sasnal, Tomasz Sikorski, Krzysztof Skarbek, Tomasz „Mniamos” Stępień, Jerzy Truszkowski, Krzysztof Wałaszek, Adam Witkowski Wrocławska scena muzyczna lat 80.: Antena Krzyku, De Musk, Działon Punk, Lech Janerka, Kaman & The Big Bit, Klaus Mitffoch, Klaus Mit Foch, Kormorany, Kormorany Raj, Los Loveros, Mechaniczna Pomarańcza, Miki Mousoleum, Natchniony Traktor, Program 3, Punks Banditen Brigade, S.A.D., Sedes, Stage of Unity, Zwłoki. Kuratorzy: Piotr Lisowski, Paweł Piotrowicz.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 456 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne P.8 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Dró.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Katalog Stanisław Dróżdż. Pomysły towarzyszący premierowej prezentacji twórczości tego wybitnego artysty w Muzeum Współczesnym Wrocław jest usystematyzowaniem spuścizny, którą pozostawił po sobie prekursor poezji konkretnej.Stanisław Dróżdż w kontekście międzynarodowym zajmuje szczególne miejsce na arenie najważniejszych propagatorów tego kierunku. Artysta rozszerzył spektrum poezji konkretnej od niematerialnego słowa do rzeźby, od poezji do sztuk wizualnych. W katalogu znalazły się teksty: Małgorzaty Dawidek Grylickiej, Małgorzaty Kłoskowicz, Egidio Marzona, Doroty Monkiewicz, Ewy Trojanowskiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Dró.3 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Rop.2 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dr Lakra i Laureana Toledo są artystami wizualnymi z Meksyku. W 2014 roku postanowili nakręcić film o początkach kultury punk w mieście Meksyk. Odwiedzili swoich przyjaciół i archiwa w celu skonstruowania narracji, która przedstawiłaby to złożone zjawisko w szerszym, społeczno-ekonomicznym kontekście. Wystawa w Muzeum Współczesnym Wrocław prezentuje fragmenty powstającego dokumentu, fotografie oraz ulotki, fanziny i winyle, które niegdyś wypełniały alejki targu El Tianguis del Chopo ‒ głównego punktu wymiany nagrań muzycznych oraz miejsca debaty dotyczącej zmian zachodzących w konsekwencji zniszczeń wywołanych w mieście przez trzęsienia ziemi 19 i 20 września 1985. Oddolna solidarność i niezgoda na zastany porządek, tak charakterystyczne dla postawy punk, stały się kluczowym warunkiem przetrwania w mieście, w którym katastrofa naturalna odsłoniła nadużycia władzy, oszustwa budowlane, korupcję i brak szacunku dla ludzkiego życia.
Wystawa ukazuje także ambiwalencję punka, który, jako moda, w oczach artystów uosabia kulturową kolonizację nadchodzącą z Zachodu, niemniej jednak jako postawa jest fundamentem sprzeciwu wobec podziału na centrum i peryferie. Tytuł “Punxdefectuozoz” odnosi się także do niedoskonałej jakości prezentowanych materiałów, jak np. nieostrość fotografii. Skupienie się na wadach pozwala na podkreślenie odrębności doświadczenia punka meksykańskiego od punka brytyjskiego, który został profesjonalnie i skrupulatnie zarejestrowany przez telewizję, przemysł muzyczny i prasę popularną. Zawartość wystawy ma szansę wybrzmieć znacząco we Wrocławiu, który również przeżył wstrząs polityczny i społeczny w momencie wprowadzenia stanu wojennego w grudniu 1981 i w odpowiedzi na niego miasto stało się kluczowym miejscem kultury undergroundowej i punk.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne P.54 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wprowadzenie: "Pierwsza odsłona międzynarodowej kolekcji sztuki współczesnej, tworzonej od 2011 roku w Muzeum Współczesnym Wrocław, podejmuje zagadnienie dzisiejszych „stosunków pracy”. Termin ten określa relacje pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Obecną dynamikę tych zależności determinują te same procesy, które formują globalny rynek; kolonializm, uprzemysłowienie i kapitalizm. Kształtują one także krajobraz polityczny, kierunki migracji, kondycje ciał i umysłów. Społeczno-polityczny profil wystawy nawiązuje do idei Jerzego Ludwińskiego, którym w swoim tekście Muzeum Sztuki Aktualnej z 1966 roku zaproponował stworzenie muzeum będącego czułym sejsmografem i katalizatorem zmian w polu sztuki. Pole to widział jako przynależące do otaczającego je świata, w tym przemysłu ciężkiego , który patronował wielu sympozjom i wystawom".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne S.67 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
Rocznik
Forma i typ
Temat
Czas.153
Ostatnio wpłynęły zeszyty:
Czytelnia: 2014 nr 1
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Męż.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Najtrudniejsze jest to, co wydaje się nieistotne, ale jednocześnie wymaga od artysty wzniesienia się ponad oczywistą wizualność - jak czysty papier, który jest jednocześnie pełen gestów i emocji. Emocjonalny ładunek ciszy jest o wiele bardziej wyjątkowy niż krzyki wszechobecnych mediów, szokujące swoją agresywnością. Moment, w którym sztuka zlewa się z przestrzenią i staje się niewidzialna jak powietrze – tak najprościej można opisać fascynujący świat minimalistycznej poezji Jiříego Kovandy. Tytuł wystawy i zarazem publikacji - jeszcze mnie tu nie było - wymyślony przez Jiříego Kovandę przepełniony jest ładunkiem emocjonalnym i oddaje poetycką wrażliwość artysty oraz nieustanną aktualność formułowanych przez czterdzieści lat pytań i wątpliwości jego pracy. Jej misja odzwierciedla uczucia i emocje autora, związek sztuki z upływającym czasem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Kov.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa Ekonomia w sztuce, jest częścią realizowanej przez MOCAK serii łączącej sztukę z najważniejszymi terminami cywilizacyjnymi, takimi jak historia, sport, nauka, religia czy sztuka. Celem jest prezentacja pojęć – na pozór jednoznacznych – poprzez różnorodność interpretacji artystycznych. Kolejnym celem jest pokazanie jak wiele twórczych inspiracji i możliwości symbolicznych kryje się w codzienności.
Zderzenie ekonomii ze sztuką w pierwszym momencie wydaje się trudne. Z jednej strony mamy dyscyplinę pragmatyczną, chłodną, opartą na kalkulacjach, z drugiej dziedzinę prywatną, uprawnioną do nieograniczonej fantazji. Jednak okazuje się, że ekonomia zawiera w sobie wiele aspektów, które zaczepiają, prowokują i inspirują artystów. Autorami tekstów tekstów do katalogu są: Georgina Adam, Edwin Bendyk, Willi Bongard, Łukasz Gorczyca, Jerzy Hausner, Monika Kozioł, Delfina Piekarska, Maria Anna Potocka, Linde Rohr-Bongard.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne E.3 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej